كهف سنور محافظة بنى سويف بالصور

كهف سنور محافظة بنى سويف بالصور
كهف سنور
أنتم متخيلين حاجة بالجمال دة فى بلدنا
كهف سنور موجود في محافظة بني سويف بنروحله عن طريق الكريمات لبني سويف, بعد مدينة بني سويف بشوية ندخل في مدق في الصحراء غير ممهد يحتاج 4x4 حوالي 40 كيلو. (مينفعش تدخل بعربيات عادية)
المكان عبارة عن محجر رخام و ألابستر و تم اكتشاف الكهف أثناء التنقيب عن الألابستر سنة 1992و اعلنت محمية طبيعية. يعتقد وجود كهف تاني تحته يحتوي علي مياه جوفية بس لم يتم التنقيب عنه.






الكهف نفسه في وسط جبل, و فتحة دخولة في سفح الجبل, مدخله ضيق جداً و ضلمة جداً من جوه, لازم تاخد معاك كشاف قوي من بتوع الرأس مش كشاف الموبيل, ليه generator للإضاءة الراجل بتاع المحمية هو اللي بيفتحه.
نيجي للكهف بقي, بتعدي فتحة ضيقة وهاتدخل علي سلم خشب معلق و مش ثابت لتحت مش في نفس المستوي, الكهف لونه رمادي مش ملون هم حطين نور ملون بس بيدي جمال في الصور للمكان. الصواعد و الهوابط بتبقي نازلة من السقف و طالعة من الارض, و الكهف ممتد يمين و شمال, الصخور حادة زي الازاز و ممكن تعور. درجة حرارة الكهف ثابتة علي طول السنة علي 24.
الكهف في وسط الصحراء يعني مفيش اي خدمات و حتي التجهيزات اللي هناك بدائية و مش نظيفة. هات معاك كل حاجة محتاجها عشان مفيش حاجة هناك.
عدد الزوار مبيزيدش عن 20 داخل الكهف علشان نسبة الأكسجين بتقل طبعا .. بس قبل ما تروح لازم تعرف الكهف مفتوح ولا لا علشان شرطة السياحة بتقفل الكهف من وقت للتانى
وهو مغلق فى الوقت الحالى وفى أنتظار فتحة تانى أن شاء الله

إرسال تعليق