حكم وأمثال شعبية

حكم وأمثال شعبية
نعرض لكم فى موقع نتيجة مجموعة كبيره من حكم وأمثال شعبية سواء مصرية أو سعودية أو ليبية مضحكة جدا وقصيرة عن الرجولة سواء لمستخدمى فيس بوك أو تويتر وأيضا حكم ومواعظ سورية وتونسية وجزائرية أو سودانية وتجدون كل هذا هنا حكم وأمثال ومواعظ وعبر جميلة عن الحياة والحب.


حكم وأمثال شعبية 

  • دخلت بلد بتعبد عجل حش وارميله
  • نينى نينى لما يجى الرمه يشترينى.... تقال لمن لا يعرف فى الشراء.
  • قطه عضت كسها مهي الي جبتو لتفسها
  • المثل دا من تأليفي ..... متجيش تصدرها وتقول دا قدارها
  • اكفي القدره ع فمها. 
    وان كبر ابنك خاويه
  • الربعيه تعلم امها ارعيه 
  • اللي يتكل على كس جارته.... يبات زبه ينئح عليه
  • البكي علي راس الميت
  • شدي يا شدايد خلينا نعد اصحابنا
  • اتلم تنتون على تنتن واحد نتن والتانى انتن
  • ان جالك الصبر خليه بجميله
  • لا تأمن للاقرع ولا تاخد منه نصيحه لو كان ربنا بيحبه كان خلى دماغه صحيحه
  • يقول عنترة 
    سكت فغر أعدائي السكوت و ظنوني لاهلي قد نسيت 
    المثل يقول 
    سكتناله دخل بحماره
  • مسير القرد تجيبة طيزه
  • اتكلت عمتها على خالتها...لما دخلت البت بشعرتها_ ههههههههههه مثل مقرف قوي بس بيتقال لما اكتر من حد يعتمدوا على بعض والموضوع يبوظ في الاخر
  • الجحش لما يكبر هيكون ايه ... حمار
  • العلق تجيبه طيزه
  • قطه حكت كسها تستاهل اللى هيحصلها
  • جنازه بتار ولا قعده الراجل فى الدار
  • عاد بخفي حنين
  • الفاكهة البايظه تقول نيني نيني ... أما الهبلة تيجي وتشترينى
  • خد وش الفكهاني واخر الجزار
  • على نفسها جنت براكش
  • رمتني بدائها وانسلت
  • العنزة ام بربور تجيب العيل الغندور
  • اللى لا يطلع لامه ولا أبوه..... يقولوا منين جابوه
  • ال يهزر مع العيال ميخلاش من البعبصه
  • زى القرع يمد لبرة
  • رجعت ريمة لعادتها القديمه
  • مركب الجله قابلت مركب الطين قالتلها تعالى يا اعز الحبايب
  • قطعت جهيزه قول كل خطيب
  • اذا اقبلت باضت حمامه على الوتد
    واذا ادبرت بال الحمار على بن اسد
  • ي بخت من زار وخف
  • إذا لم تستطع مقاومة الاغتصاب فاستمتع به 
  • مسمار يطلع مسمار
  • القرش الأبيض ينفع في اليوم الأسود
  • في الوش مراية وفي القفا سلاية


إرسال تعليق